fredag den 1. april 2011

frisk, lækker og iskold

smoothies. dét er noget, jeg forstår. jeg drikker mindst to glas smoothie om dagen. her kan man så spørge sig selv, om det er sundt, men jeg er ligeglad. det er så pisselækkert.
jeg eksperimenterer en del og blander de skøreste ting, men der er tre smoothies, jeg laver konstant. (og disse er ikke så skæve, men egentlig ret "normale")

jeg har ikke angivet mængde eller størrelse på noget, da man selv skal føle sig frem (og fordi jeg altid laver dem på slum), men tænk altid, at der skal være mere frugt/fyld end juice. jeg laver altid en kande af gangen, men hvis jeg kun skal lave til et glas eller to, lyder f.eks. smil sådan her:
1 skvæt æblemost
2 skvæt appelsinjuice
lidt vand! kun til at gøre den mere flydende
½ banan (altså en kvart i hvert glas)
1 håndfuld jordbær
citronsaft - kan udelades, men forhindrer bananen i at gøre shaken brunlig + gør shaken mere syrlig og frisk
isterninger efter behov. jo flere isterninger, des fastere og koldere shake (... obviously)
alt dette blendes selvfølgelig på fuld gadaffi, og så skal der ellers bare nydes :-)

smil
æblemost
appelsinjuice
vand
banan
jordbær
citron
isterninger
et godt råd er at spare på safterne. ja, der skal juice i, men overdrevet brug skjuler smagen af jordbær og især banan, og det er synd.

kiwichimichongo
æblemost
appelsinjuice
vand
kiwi
banan
citron
isterninger
her er det vigtigt, at der ikke kommer for meget æblemost i! æblemosten skal i for at gøre smagen sødere og mere blid, men drikken skal stadig være syrlig og have bid!. husk at bruge lidt vand (ikke fyld den op, for så smager den ikke af ret meget mere end fortyndet saft - øv!)

berry loves date
æblemost
vand
hindbær
dadler
banan
citron
isterninger
her er smagen af dadler meget dominerende (især hvis du har brugt mange). den er speciel, men jeg synes godt om den. denne smoothie smager endnu bedre med mælk i stedet for æblemost og vand. og helst sødmælk, da de forskellige smage rigtig træder i kraft i mælkens fedme, jaaaah.

og i får også lige to ekstra, som jeg ikke laver så tit (men som er sååå gode også): 
coco me up!
kokosmælk
mælk
banan
ananas (jeg kan ikke tåle ananas, derfor laver jeg den ikke ret tit ;-))
isterninger
i love it! mælken kan være skummet såvel som sød. bare husk på, at jo federe mælken er, des mere smager shaken af (og feder, ej at forglemme) ;-) blend det hele og smag evt. til med kærlighed. ananas kan sagtens udelades. 

good morning, nutty!
rismælk
peach melba youghurt
peanutbutter
blåbær
isterninger
denne lavede jeg hver morgen i en måned, da jeg lige var flyttet hjemmefra. good times. ingredienserne kan selvfølgelig byttes ud med andre ting, f.eks. hindhær i stedet for blåbær, eller mælk i stedet for rismælk. grunden til, at jeg bruger rismælk, er fordi rismælken er sød i smagen, og derfor komplimenterer shaken (og fordi jeg levede næsten vegansk i den måned). mængden af peanutbutter er kun en skefuld, da man kun skal ane smagen af nød. :-)

jeg håber, at i kan få glæde af disse opskrifter. jeg er i hvert fald kæmpefan af shakes, så.. 

hej hej! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar